Care sunt diferentele dintre un motor sincron si unul asincron

Care sunt diferentele dintre un motor sincron si unul asincron

25 Jan. 2021

diferente motor sincron si motor asincron

Motoarele electrice sunt masini electrice care transforma energia electrica in energie mecanica pentru efectuarea unor operatii mecanice. Acestea pot fi proiectate pentru a functiona atat pe curent alternativ, cat si pe curent continuu. Cand vorbim de motoare de curent alternativ, acestea sunt clasificate in doua tipuri:  motoare sincrone si motoare asincrone. Desi cele doua prezinta unele asemanari, ca de exemplu constructia lor, exista si o serie de diferente, incepand cu functionarea si terminand cu performanta lor.

Motoarele sincrone

Motorul sincron are un rotor proiectat sa se roteasca cu aceeasi viteza ca si campul magnetic de rotatie al statorului. Statorul genereaza un camp magnetic de rotatie la alimentarea cu curent alternativ. Rotorul poate fi proiectat pentru a-si genera propriul camp magnetic folosind o sursa externa de curent continuu prin inele de alunecare sau folosind un magnet permanent.

Rotorul este proiectat pentru a genera poli magnetici care sunt egali sau multipli integrali ai polilor statorului. Cand statorul si rotorul sunt alimentati, campul magnetic al rotorului se blocheaza cu campul magnetic de rotatie al statorului si se roteste cu viteza exacta a campului statorului.

Datorita inertiei, motorul sincron nu porneste imediat la viteza sincrona (camp magnetic de rotatie). Prin urmare, este folosit un alt motor sau de o infasurare rotorica alimentata in curent continuu pentru a asigura cuplul de pornire. Aceasta actioneaza ca un motor de inductie in timpul pornirii. Asadar, motoarele sincrone nu pornesc automat, au nevoie de un mecanism de pornire suplimentar.

Acesta poate fi fie un motor excitat separat, fie un motor neexcitat. Primul necesita o sursa separata de curent continuu care energizeaza infasurarile rotorului si genereaza un camp magnetic. Al doilea se refera la un motor sincron al carui rotor este proiectat pentru a fi magnetizat de catre campul magnetic al statorului de rotatie si se roteste cu acesta.

Rotorul motorului sincron se roteste cu o viteza sincrona care depinde de frecventa de alimentare si de polii infasurarilor statorului. Prin urmare, viteza motorului nu variaza cu sarcina. Pentru a varia viteza unui motor sincron, frecventa de alimentare trebuie sa fie variata.

Motoarele asincrone

Motoarele asincrone se numara printre cele mai folosite motoare, in cazul acestora, viteza rotorului fiind asincrona cu viteza de rotatie a campului magnetic al statorului.

Rotorul motorului asincron este fie un rotor in colivie de veverita, fi un rotor de tip infasurat. Rotorul coliviei de veverita este construit folosind bare de cupru grele conectate la capat folosind un inel conductor care le scurteaza electric impreuna. Rotorul de tip infasurat este realizat din infasurari multiple deasupra unui miez laminat din otel.

Campul magnetic de rotatie al statorului provoaca un curent indus in rotor. Acest curent indus curge in interiorul rotorului generand propriul sau camp magnetic. Deoarece functioneaza pe principiul inductiei, prin urmare, motorul asincron este, de asemenea, cunoscut sub numele de motor cu inductie.

Rotorul colivie de veverita are un design mai simplu si permite curentului indus sa curga prin barele de cupru. In timp ce rotorul infasurat permite utilizatorului sa varieze curentul rotorului in timpul pornirii. Ideea este sa porniti in siguranta motorul prin reducerea curentului de pornire urias extras de un motor cu inductie. In general, se face prin conectarea unui rezistor variabil in serie cu infasurarile rotorului prin intermediul inelelor de alunecare.
 

Motorul sincron

Motorul asincron

 Este un tip de motor AC care functioneaza la viteză sincrona.  Este un tip de motor AC care functioneaza cu o viteza mai mica decat viteza sincrona.
 Functionează pe principiul interblocării magnetice intre campul rotorului si statorului.  Functionează pe principiul inducțtei electromagnetice intre stator si rotor.
 Viteza nu variaza in functie de sarcina conectata la motor.  Viteza variaza in functie de sarcina motorului.
 Nu porneste automat si necesita infasurari suplimentare pentru pornirea motorului.  Se pornesc automat si nu necesiaă un mecanism suplimentar.
 Rotorul necesită o sursa suplimentara de curent.  Rotorul motorului cu inductie nu are nevoie de alimentare suplimentara.
 Motorul sincron excitat separat necesita o sursa de curent continuu suplimentara pentru a energiza infasurarea rotorului.  Nu necesita nicio sursa suplimentara.
 Ofera o mare eficienta si precizie.   Nu este la fel de eficient ca motorul sincron.